Negocjatorzy Parlamentu i Rady uzgodnili nowe przepisy dotyczące prawa jazdy, wprowadzające mobilne prawo jazdy, okres próbny dla nowych kierowców i jazdę „z towarzyszem”.
Porozumienie w sprawie aktualizacji dyrektywy UE dotyczącej prawa jazdy osiągnięte wczesnym wtorkowym rankiem ma na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego w Europie, gdzie co roku na drogach UE ginie prawie 20 000 osób.
Szkolenie z korzystania z telefonu i jazdy w niebezpiecznych warunkach
Posłom udało się wprowadzić nowe wymagania, aby kierowcy byli lepiej przygotowani do rzeczywistych sytuacji na drodze i rozwijali wystarczającą świadomość ryzyka związanego z pieszymi, dziećmi, rowerzystami i innymi niechronionymi użytkownikami dróg. Aby uzyskać prawo jazdy, kierowca będzie musiał nauczyć się bezpiecznego korzystania z telefonu podczas jazdy, zagrożeń związanych z martwym polem, systemów wspomagających kierowcę, bezpiecznego otwierania drzwi oraz jazdy po śniegu i na śliskiej nawierzchni.
Mobilne prawo jazdy
Cyfrowe prawo jazdy, dostępne na smartfonie z ogólnounijną technologią portfela cyfrowego, stanie się głównym formatem w UE, zgodnie z nowymi przepisami. Państwa członkowskie będą miały pięć lat i sześć miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów na ich wdrożenie. Posłowie zapewnili jednak, że kierowcy nadal będą mieli prawo do ubiegania się o fizyczne prawo jazdy.
Dwuletni okres próbny dla nowych kierowców, limit alkoholu
Po raz pierwszy przepisy UE ustanowią co najmniej dwuletni okres próbny dla nowych kierowców. Początkujący kierowcy będą podlegać surowszym przepisom i sankcjom za jazdę pod wpływem alkoholu i jazdę bez pasów bezpieczeństwa lub urządzeń przytrzymujących dzieci. Posłowie zapewnili w tekście zachętę dla krajów UE do prowadzenia polityki zerowej tolerancji dla alkoholu i narkotyków, która zakazywałaby ich spożywania przez wszystkich kierowców.
Obniżenie wieku uprawniającego do uzyskania licencji zawodowych, wprowadzenie kierowców towarzyszących
Aby złagodzić niedobór zawodowych kierowców, minimalny wiek, w którym kierowca może uzyskać prawo jazdy na ciężarówki, zostanie obniżony z 21 do 18 lat, a w przypadku prawa jazdy na autobusy z 24 do 21 lat, pod warunkiem, że wnioskodawca posiada świadectwo kwalifikacji zawodowych. Kraje UE mogą zezwolić 17-latkom na prowadzenie ciężarówki lub furgonetki na swoim terytorium tylko w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Ten system kierowców towarzyszących będzie miał szersze zastosowanie w całej UE w odniesieniu do kierowców samochodów.
Ważność i kontrole stanu zdrowia
Negocjatorzy uzgodnili, że prawa jazdy powinny być ważne przez 15 lat dla motocykli i samochodów. Kraje UE mogą skrócić ten okres do 10 lat, jeśli prawo jazdy może być używane jako krajowy dowód tożsamości, podczas gdy prawa jazdy na ciężarówki i autobusy będą musiały być odnawiane co pięć lat. Kraje UE mogą skrócić okres ważności praw jazdy starszych kierowców (65 lat i starszych).
Przed wydaniem pierwszego prawa jazdy kierowca powinien przejść badania lekarskie, w tym badanie wzroku i układu krążenia. Jednak w przypadku kierowców samochodów lub motocyklistów kraje UE mogą zdecydować się na zastąpienie badań lekarskich formularzami samooceny lub, w przypadku odnowienia prawa jazdy, innymi alternatywnymi środkami. Z inicjatywy posłów do PE władze krajowe będą zachęcane do zwiększania świadomości społecznej na temat minimalnych standardów fizycznej i psychicznej zdolności do prowadzenia pojazdów.
Cytat
Sprawozdawczyni PE Jutta Paulus (Zieloni, DE) powiedziała: „Nowa dyrektywa w sprawie prawa jazdy ułatwia ludziom życie - bardziej cyfrowe, bardziej elastyczne i z mniejszą biurokracją. Jednocześnie wysyłamy wyraźny sygnał na rzecz większego bezpieczeństwa na drogach zgodnie z Wizją Zero: mniej wypadków, mniej obrażeń i mniej ofiar śmiertelnych na naszych drogach.
Dodatkowo wprowadzamy jednolite standardy w całej Europie i ułatwiamy młodym ludziom wejście do zawodu kierowcy. Ponadto wzmacniamy nasze ochotnicze służby ochrony ludności i walczymy z niedoborem wykwalifikowanych pracowników w sektorze transportu. Wreszcie, zapewniamy, że niczyje prawo do prowadzenia pojazdów nie zostanie ograniczone z powodu długiego czasu rozpatrywania wniosków”.
Kolejne kroki
Wstępne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Radę i Parlament. Kraje UE będą miały cztery lata na transpozycję nowych przepisów do prawa krajowego i przygotowanie się do jego wdrożenia. Kontekst
Zmienione przepisy UE dotyczące prawa jazdy są częścią pakietu bezpieczeństwa drogowego przedstawionego przez Komisję w marcu 2023 r., którego celem jest poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i zbliżenie się jak najbardziej do zera ofiar śmiertelnych w transporcie drogowym UE do 2050 r. („Wizja Zero”). Ten sam pakiet zawiera również przepisy dotyczące zakazu prowadzenia pojazdów, nad którymi negocjatorzy Parlamentu i Rady pracują nad osiągnięciem porozumienia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.